Czym jest wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jakie ma znaczenie dla jego późniejszej edukacji?
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (WWRD) to działanie mające na celu ocenę indywidualnych potrzeb dziecka, analizę wyników rozwoju ze szczególnym uwzględnieniem jego najbliższego otoczenia i rodziny, oraz przygotowanie i realizację indywidualnych programów stymulacji i usprawniania dziecka.
Na czym polega wczesne wspomaganie?
Wczesne wspomaganie rozwoju polega na pobudzaniu psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia nauki w szkole. Zakres tego oddziaływania może być bardzo różny, w zależności od zdiagnozowanych przez specjalistów deficytów rozwojowych. Może ono obejmować: psychomotorykę, sferę komunikacji, mowy i języka, funkcjonowanie zmysłów dziecka, itd.
Kto i na jakich zasadach może być objęty wczesnym wspomaganiem rozwoju?
Wczesnym wspomaganiem rozwoju może być objęte każde dziecko od chwili wykrycia niepełnosprawności do czasu podjęcia przez nie nauki w szkole podstawowej. Wsparciem objęta jest też rodzina dziecka. Wymogiem niezbędnym do zakwalifikowania na zajęcia jest Opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka.
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (WWRD)
Opinia wydawana jest przez publiczne poradnie psychologiczno- pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne.
Dla dzieci zamieszkałych lub uczęszczających do przedszkola na terenie działania poradni opinie o potrzebie WWRD wydaje Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Proszowicach - dotyczy to opinii wydawanych ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym i znacznym, niepełnosprawność ruchową (w tym afazję motoryczną) oraz niepełnosprawności sprzężone.
Opinie o WWRD dla dzieci z autyzmem, niewidomych i słabowidzących oraz niesłyszących i słabosłyszących wydaje Specjalistyczna Poradnia Wczesnej Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej w Krakowie przy ul. Półkole 11.
Rodzic/opiekun prawny składa wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju na podstawie posiadanej dokumentacji:
- zaświadczenia lekarskiego o rodzaju niepełnosprawności dziecka
- opinii psychologicznej
- orzeczenia o niepełnosprawności (jeśli dziecko posiada)
- opinii wychowawcy z przedszkola (jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola)
- innej posiadanej dokumentacji (np. opinii logopedycznej, rehabilitacyjnej itp.)
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
W skład zespołu pracowników wchodzą specjaliści mający przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym lub opóźnionym rozwoju psychoruchowym:
- pedagog – terapeuta pedagogiczny
- pedagog – terapeuta integracji sensorycznej
- pedagog – oligofrenopedagog
- logopeda
- psycholog – logopeda
- fizjoterapeuta
Zajęcia z małym dzieckiem
Zespół WWRD opracowuje indywidualny program zajęć z małym dzieckiem, jego realizacja odbywa się w formie zabawowej. Wszystkie zabawy stymulują rozwój umiejętności komunikowania się, ćwiczą różnorodne funkcje zmysłowe. Motywują dzieci słuchania, rozwijają i kształcą spostrzegawczość, umiejętność reagowania i wyobraźnię. Stymulują umiejętność wyrażania się przez mowę, mimikę, gestykulację i motorykę. W trakcie wspólnych zabaw z dzieckiem wykorzystujemy elementy wielu metod terapeutycznych.