Badania psychologiczne
Badania psychologiczne prowadzone w naszej Poradni są bezpłatne, na wniosek rodzica, opiekuna prawnego, bądź osoby sprawującej bierną opiekę nad dzieckiem. Nie wymagamy skierowania ze szkoły oraz lekarza. Każde niepokojące zachowanie, czy kłopoty doświadczane przez dziecko warto skonsultować ze specjalistą.
Badanie psychologiczne ma na celu poznanie dziecka, jego możliwości rozwoju, zachowań, specyfiki trudności w funkcjonowaniu szkolnym, indywidualnym, w relacjach rodzinnych czy rówieśniczych. Stanowi próbę wyjaśnienia mechanizmów psychologicznych i źródeł zglaszanych problemów.
Kiedy zgłosić się do psychologa?
- gdy rodzica coś niepokoi w rozwoju jego dziecka,
- gdy dziecko ma trudności w nauce,
- kiedy ma kłopoty w koncentracji uwagi, zapamiętywaniu, motywacji w opanowaniu poprawnego czytania, pisania, liczenia,
- ma problemy w nawiązywaniu bądź podtrzymywaniu relacji z rówieśnikami,
- kiedy dziecko jest ciągle smutne i/lub reaguje nadmierną złością, agresją albo jest nadmiernie wycofane, reaguje lękiem
- gdy występują problemy wychowawcze,
- w trudnych sytuacjach zyciowych.
Podstawę diagnozy psychologicznej stanowią:
- rozmowa, wywiad,
- obserwacja dziecka/ucznia,
- badania psychologiczne,
- analiza dostępnej dokumentacji medycznej,
- analiza zleconych badań medycznych (np. od okulisty, laryngologa, neurologa, psychiatra)
- opinia wychowawców, nauczycieli, terapeutów
Jednym z ważnych elementów konsultacji psychologicznej jest badanie psychologiczne.
Badanie psychologiczne jest dostosowane do zgłaszanego problemu. Najczęściej dotyczy pomiaru inteligencji, ale także może obejmować funkcjonowanie procesów pamieci i uwagi, osobowości, uzdolnień i zainteresowań, emocji i temperamentu.
Próby testowe nie są powiązane z nauką szkolną. Polegają na rozwiązywaniu problemów, zadań logicznych (czasami w określonym limicie czasu, udzielaniu odpowiedzi na różnego rodzaju pytania dotyczące sytuacji codziennego życia).
Po przeprowadzonym badaniu mozliwie jest:
- określenie poziomu rozwoju dziecka,
- otrzymanie wskazówek i zaleceń do postępowania z dzieckiem
- ewentualne skierowanie do konsultacji u innych specjalistów
- otrzymanie opinii lub orzeczenia,
- kwalifikowanie do odpowiedniej formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej